mandag den 9. april 2012

Not a girl, not yet a woman

Hvis man tænder for en given radiokanal i april 2012, er oddsene, at man enten rammer noget Lukas Graham-overfraseret vokalmasturbatorisk pjank, eller Madonnas Give Me All Your Luvin'. Begge dele er ca. lige skidt for mine øregange, men i det mindste forsøger Lukas Graham at synge ord, sat sammen til sætninger, som danner mening. 
Banal mening om de problemer, som kun kvalificerer som sådanne, når man er først i tyverne, men alligevel.

Madonna, derimod - ikonet Madonna, som på linje med John Lennon, Michael Jackson og Bob Dylan er unikke kunstnere uden sidestykke eller paralleler, og som nævnes som forbillede for hver eneste kvindelig kunstner, der nogensinde er blevet spurgt... Madonna? Hun bidrager til diskursen med perler som følgende:

Don’t play the stupid game
Cause I’m a different kind of girl
Every record sounds the same
You’ve got to step into my world

Madonna? Ikke nok med, at nummeret er aldeles prepubertært og forsøger at kuppe målgrupper, som Rebecca Black rynker på næsen over (mens hun nævner Madonna som forbillede). 

Men Madonna? Du er 53 år gammel.
Du har for stedse mistet retten til at referere til dig selv som "girl". 

Og det var ikke i går, det skete.

Som absolut fucking minimum forlanger jeg, at du bruger ordet "woman" om dig selv. Du, Madonna, som i årevis var third wave-feministernes yndlingsikon og uagtsomme bannerfører. Du, som med benhård vilje, forretningssans og det sikreste trendkompas, moderniteten endnu har set, gjorde os i tvivl om, hvorvidt du LUREDE trenden eller SATTE den. Madonna og popmusikikalsk udvikling var som hønen og ægget, så på forkant var du. Du var så skide sej. Og nu er du bare overhovedet ikke sej, og en af grundene er for mig, at du ikke står ved din alder, din livserfaring, din snuhed og fucking voksne identitet.

Madonna, du er kvinde. På 53 år. Nu må det simpelthen stoppe.

Her er andre ord, der rimer på girl og/eller world, som jeg insisterer på, at du begynder at benytte dig af i din fremtidige digteriske aktivitet:


curled
earl
hurled
pearl
twirled
whirled
spit curl
unfurled


Specielt "hurled" synes jeg har potentiale til nogle uortodokse vendinger.

Hvis du kan holde dig fra digterpennen frem til medio august, hvor du fylder FIREHALVTREDS år, skal jeg nok sende dig en rimordbog.

I mellemtiden vil jeg gøre alt, der står i min magt, for at holde mig fra P3.

1 kommentar: