tirsdag den 8. marts 2011

En observation på Kvindernes Internationale Kampdag

På visse mærkedage ynder Google at udskifte deres logo med en sigende, repræsentativ grafik. Denne 8. marts - Kvindernes Internationale Kampdag - ser den sådan her ud:


Og fint nok. Jeg vil overlade det til billedanalytikerne at lave eksegese over billeder, som er nøje udvalgt af grafisk kompetente Google-ansatte til at repræsentere, i fyndigt og poetisk billedsprog, hvad Google-koncernen synes om 8. marts. (hint: de synes, at kvinder også skal have uddannelser. Kontroversielt!)

Men hvad synes Google Image Search, som styres, skal vi sige, informationsdemokratisk, idet brugernes egen trafik organiserer de først fremviste billeder?

En hurtig søgning på "International Women's Day" afslører, at ca. en fjerdedel af alt det billedmateriale, der fremkommer, har med BLOMSTER at gøre.

Ikke sydafrikanske voldtægter, ikke somalisk kvindelig omskæring, ikke østasiatiske sweat shops.

Blomster.

WTF.


"Udbytteriet af tredje verdens kvinder festligholdes bedst med en munter krans."

"Glædelig Kampdag! Jeg håber, min kæreste inviterer mig på restaurant!"

"Glæder du dig ikke også til sommer? Så kommer der nyt H&M-katalog."

"Tillykke med Kampdagen, Norman Rockwell!"

"..."


Hold nu kæft, hvor er der langt fra Emmeline Pankhurst til det der. Hvis Google Image Search er en pålidelig lodning af kønskampens zeitgeist - og intet, jeg har set i dag, giver mig grund til at tro andet - indleverer jeg snart mit svenske medlemskort til Feministisk Forbund.

Pink sagde det bedst:


Min egen holdning: Kampdagen har en enorm international berettigelse - men ikke i Vesten. Lad os få styr på Yemen, Pakistan og Zimbabwe, før vi bekræfter hinanden i, at der nu ikke er noget, der viser politisk bevidsthed som en fin lille gif med blomster på.

Gloria Steinem græder salte, salte tårer over jer, damer.

I'd tap that.

4 kommentarer:

  1. Jo, Sune. Men har Pink videoen ikke en lidt bagvendt pointe om, at piger bare skal være drenge og kvinder skal være mænd? Jeg tænker på den søde tøs der vælger bolden fremfor dukkerne og Pinkpræsidenten i spadseredragten. Ville det ikke være federe hvis Helle Thorning (når hun engang bliver præsident for Skandinavien, ikke behøvede at skrue sig ned i power suits, men bare kunne gå i Sara Lund sweater og lilla ble...? Ligestilling er vel ikke, at kvinder skal være mænd? (Så tror jeg nemlig at min seksuelle overbevisning skal på pension ;)

    SvarSlet
  2. Jeg tror ikke, det er HELE udsigelsen i videoen, du gamle. ;-)

    Men jo, nu sidestiller jeg jo heller ikke just Pink med Simone de Beauvoir.

    SvarSlet
  3. nej, men det er åbenbart konklusionen... Men hun synger jo også om en masse andet godt. I bund og grund er det vel et spørgsmål om, at kvinder skal definere deres egen rolle i samfundet og at ingen andre (hverken mænd eller kvinder) skal forudbestemme hvad andre skal... Men det er da påfaldende at man i USA (jeg går ud fra det er amerikanske kort du har gengivet), har valgt at omstøde kvindernes kampdag, til en morsdag eller valentinsdag... "Kvinder stå sammen! (Så tjener vi lige lidt penge på jer, gnæk gnæk)"

    SvarSlet
  4. Jeg synes læsningen af videoens udsigelse afhænger meget af, hvor mistroiske briller man ønsker at iføre sig. Påtager hun sig et traditionelt drengelegetøj for at gå ind i drengenes verden på drengenes præmisser? Eller indser hun, at hun ikke er bundet af kønslighedsforventninger og samler OGSÅ bolden op; hæver sig over stereotypen ved at eksistere i begge verdener, hvilket med tiden kunne opløse dem?

    Jeg kan sagtens se din pointe, i øvrigt. Og som du også påpeger, græmmes jeg jo i grunden bare over, at selv kvindernes KAMPdag kan gøres kommerciel og romantiseres. MISSING THE POINT, LADIES!

    SvarSlet